مشاوره و سفارش ترجمه 02166176917-09364343003 ایمیل: kian.translator@gmail.com

فرایند ترجمه رسمی

فرآیندترجمه رسمی


1- مطابق قانون،ترجمه­ های رسمی دارای اعتبار سند رسمی می­باشند.

2- متقاضیان ترجمه رسمی لازم است با در دست داشتن اصل مدارک به دفاتر ترجمه رسمی مجاز در سطح شهر مراجعه کنند. این دفاتر با ذکر شماره دفتر و نام مترجم مشخص  شده اند.

3- لیست دفاتر ترجمه رسمی مجاز توسط اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی قوه­ قضاییه اعلام و از طریق سایت این اداره کل به آدرس https://sanam.ekfam.ir یا https://ekfam.ir اطلاع ­رسانی می­شود. درصورت مراجعه به دفاتر غیرمجاز و واسطه، مسئولیت و عواقب آن متوجه مراجعین خواهد بود و ترجمه سند اعتبار ندارد.

4- مسئول دفتر ترجمه یا همان مترجم مسئول، یک مترجم رسمی است که مطابق قانون (ماده 35 آیین­نامه) دارای جواز تاسیس دفتر، صادره از اداره کل اسناد و امور مترجمان بوده و در دفتر حضور و بر امور ترجمه نظارت دارد (جواز تاسیس بر روی دیوار نصب شده و در معرض دید عموم قرار دارد).   
5- مسئول دفتر ترجمه ضمن بررسی مدارک از جهت قابلیت تایید و ترجمه رسمی، درصورت لزوم نسبت به اخذ استعلام اصالت مدارک اقدام نموده و کلیه اسناد و مدارک متقاضی ترجمه رسمی را دریافت می­نماید. در صورت تردید نسبت به اصالت اسناد، مراتب  جهت بررسی به اداره کل اسناد و امورمترجمان اعلام می­گردد.

6- دریافت مدارک تنها از صاحب سند یا نماینده قانونی او صورت می گیرد.

7- مسئول دفتر ترجمه بعد از احراز هویت شخص آورنده مدارک، رسید مربوطه را صادر و تحویل خواهد داد.

رسید مدارک می بایست حاوی اطلاعات زیر باشد:        
- تاریخ دریافت و تحویل        
- جزئیات هزینه­ های هر سند بطور جداگانه ازجمله حق­ الزحمه ترجمه،تایید قوه ­قضائیه و وزارت­ خارجه و خدمات
- مشخصات آورنده سند،مشخصات صاحب سند از جمله شماره تماس،کد ملی و آدرس
8- هزینه­ ها مطابق تعرفه مصوب اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی است. مسئول­ دفتر ترجمه موظف است نرخ ­نامه مربوطه را بر روی دیوار نصب و در معرض دید عموم قرار دهد.

9- مسئول دفتر ترجمه، اقدامات لازم برای ترجمه رسمی مدارک را انجام داده و درصورت نیاز به تاییدات قوه ­قضائیه و وزارت خارجه، اصول مدارک و ترجمه انجام شده را به قوه­ قضائیه ارسال می­نماید.

10- تایید قوه ­قضائیه، در همان روز ارسال مدارک، انجام و عودت خواهد شد مگر اینکه تأیید سند نیازمند بررسی بیشتر جهت اعتبارسنجی یا استعلام از مراجع ذی­ربط باشد.   

11- صاحب سند یا نماینده قانونی او می تواند شخصاً مدارک ترجمه شده را به قوه­ قضاییه تحویل داده و تایید مربوطه را در همان­ روز،دریافت نماید مگر اینکه تأیید سند نیازمند بررسی بیشتر جهت اعتبارسنجی یا استعلام از مراجع ذی­ربط باشد.
12-تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند جهت اعلام تخلف و یا شکایت از دفاتر ترجمه رسمی، از طریق سایت اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی به آدرسhttps://ekfam.ir یا https://sanam.ekfam.ir و یا شماره نمابر 02166758006 و­ یا شماره ­تماس 02166761072 اقدام نمایند و یا بصورت حضوری به آدرس میدان­ حسن­ آباد، خیابان­ حافظ،کوچه شهید سیدصدری،پلاک48مراجعه نمایند